Mij valt het op dat consumenten die regelmatig bij een salon komen automatisch een behandeling krijgen zonder dat er wordt overlegd over hun wensen. Er wordt niet ingegaan op de mogelijkheden die er voor die klant zijn. Men gaat er van uit dat de klant tevreden is, terwijl diezelfde klant ineens weg kan blijven omdat ze ergens anders naar toe gaat waar dat wel gebeurt. Terwijl jij hetzelfde in huis hebt maar dat niet communiceert naar de klant. Tegenwoordig hebben we veel meer mogelijkheden bij het behandelen van de huid. Daar waar vroeger de geur, massage en ontspanning het allerbelangrijkste was, staat nu het resultaat voorop. Althans, de huidspecialist wil resultaat terwijl de consument soms geen bewuste behoeftes heeft voor huidverbetering. Het is dus met andere woorden belangrijk dat je van een onbewuste behoefte van de klant een bewuste behoefte maakt. Vooral bij de klant die al jaren komt en tevreden is met van alles wat je tot nu toe hebt gedaan. Maar hoe maak je iemand bewust van huidproblemen?
Nu zit er natuurlijk verschil in mate van huidprobleem. Ik ben hier heel zwart – wit in en denk dat iemand die een ernstig huidprobleem heeft dit zelf ook wel ziet. Dus die zal zelf melden dat hij/zij hier iets aan wilt doen. Maar IEDEREEN die in de salon komt, komt om er beter uit te zien en zich zelfverzekerder te voelen, ook de klant die denkt geen huidprobleem te hebben.
Vaak komt dit doordat men zich er niet van bewust is, of ze denken dat we hier niets aan kunnen doen. Dit komt mede door het beeld wat we uitstralen, of onwetendheid van de klant. Om deze klanten kennis te laten met wat we in huid hebben, hebben we een handspiegel nodig.